
Europsko-sjevernoamerička povijest, usprkos preobraćenju na
crkvu, je povijest osvajanja, ponosa, pohlepe. Naše najviše
vrijednosti su: biti jači od drugog, biti pobjednik, osvojiti
druge i izrabljivati ih. Te se vrijednosti poklapaju s našim
idealom »muškosti«: muškarac je samo onaj tko se može boriti
i osvajati, a onaj tko nije dovoljno jak da se služi svojom
snagom je slab, tj. nije muškarac.
Nije nužno dokazivati da je povijest Europe povijest osvajanja,
izrabljivanja, nasilja, podređivanja. Teško da ima razdoblja
koje nije obilježeno tim osobinama, od čega nisu izuzeti
ni jedna rasa, ni jedna klasa, a što često uključuje genocid
(kao na primjer nad američkim Indijancima). U tome
nisu izuzeci ni takvi religijski pothvati kao što su križarski
pohodi. Da li je to ponašanje bilo samo izvanjski ekonomski
ili politički motivirano i da li su trgovci robljem, vladari Indije,
ubojice Indijanaca, Englezi koji su primorali Kineze da
dopuste uvoz opijuma u svoju zemlju, začetnici drugog svjetskog
rata kao i oni koji se pripremaju za sljedeći - da li su svi
oni u svojim srcima bili kršćani? Ili su, možda, samo vođe
bili grabežljivi pogani dok je velika masa stanovništva ostala
kršćanska? Kada bi tome bilo tako, mogli bismo se osjećati
mnogo lakše. Ali na žalost tome nije tako. Vođe su zaista često
bili lakomiji od svojih sljedbenika, jer su trebali dobiti
više, ali svoje planove ne bi mogli ostvariti da ta želja za osvajanjem
i pobjedništvom nije bila dio društvenog karaktera
masa.
Treba se samo prisjetiti divljeg, ludog entuzijazma s kojim
su ljudi sudjelovali u raznim ratovima prošlosti unatarag dva
stoljeća, spremnosti milijuna da se izlože nacionalnom samoubojstvu
da bi sačuvali sliku »najveće moći« ili »časti« ili profita.
Evo još jednog primjera: sjetimo se bjesomučnog nacionalizma
koji se izražava pri gledanju suvremenih olimpijskih
igara koje, navodno, služe stvari mira. Popularnost olimpijskih
igara zaista je simbolični izraz zapadnog poganstva. One
slave poganskog heroja: pobjednika, najjačeg, najnametljivijeg,
uz potpuno previđanje da se radi o prljavoj mješavini
biznisa i publiciteta koji karakteriziraju suvremeno oponašanje
grčkih olimpijskih igara. U kršćanskoj kulturi na mjesto
olimpijskih igara dolazi prikazivanje muke Isusove.
Nije potrebno reći kako je kršćansko vjerovanje
jeftino prikrivanje gramzljivih postupaka. Na kraju, vjerujem
da su ljudska bića toliko razvila potrebu za ljubavlju da, ponašajući
se kao vukovi, moraju imati nečistu savjest. Naše
propovijedano vjerovanje u ljubav u određenom nas stupnju
anestezira od boli nesvjesnog osjećaja krivnje što smo posve
bez ljubavi.
Društva se organiziraju prema dva principa: patricentričnom
(ili patrijarhalnom) i matricentričnom (ili matrijarhalnom).
Matrijarhalni princip, kao što su to prvi pokazali J.J.
Bachofen i L.H. Morgan, upravljen je na lik majke pune ljubavi.
Majčinski princip je princip neuvjetovane ljubavi.
Majka voli svoju djecu ne zato što joj se ona sviđaju već zato
što su to njena djeca (ili djeca neke druge žene). Zbog toga
se majčina ljubav ne može steći dobrim vladanjem ni izgubiti
počinjanjem grijeha. Majčinska ljubav je milosrđe i suosjećanje
(na hebrejskom rachamim, od korijena rechem, »krilo«).
Nasuprot tome, očinska je ljubav uvjetovana, ona ovisi o
tekovinama i dobrom ponašanju djeteta. Otac najviše voli
ono dijete koje mu najviše sliči tj. koje želi za nasljednika svog
vlasništva. Očeva se ljubav može izgubiti ali moguće ju je
ponovo steći pokajanjem i novim pokoravanjem. Očeva ljubav
je pravda.
Dva principa, žensko-majčinski i muško-očinski, odgovaraju
ne samo prisutnosti muške i ženske strane u svakom
ljudskom biću već naročito u potrebi za milosrđem i pravdom
u svakom muškarcu i ženi. Najdublja čežnja ljudskih bića izgleda
da je konstelacija u kojoj se dva pola (majčinstvo i
očinstvo, žensko i muško, milosrđe i pravda, osjećaj i misao,
priroda i razum) ujedinjuju u sintezi u kojoj obje strane polarnosti
gube svoj uzajamni antagonizam i umjesto toga uzajamno
se stapaju. Budući da do takve sinteze ne može u potpunosti
doći u patrijarhalnom društvu ona u određenoj mjeri
postoji u rimokatoličkoj crkvi. Djevica, crkva kao majka
koja voli sve, papa i svećenik kao majčinski likovi koji predstavljaju
ono majčinsko, neuvjetovana, sve-oprostiva ljubav
paralelni su očinskim elementima stroge patrijarhalne birokracije
s papom na vrhu, koji vlada silom.
Paralelno s tim majčinskim elementima u religijskom sistemu
postojao je odnos prema prirodi u procesu proizvodnje:
rad seljaka kao i zanatlija nije bio neprijateljski izrabljivački
napad na prirodu. On je bio suradnja s prirodom: ne silovanje
već transformiranje prirode prema njenim zakonima.
Luther je u sjevernoj Europi osnovao potpuno patrijarhalni
oblik kršćanstva koji se bazirao na gradskoj srednjoj
klasi i svjetovnim prinčevima. Bit tog novog društvenog
karaktera je podređivanje patrijarhalnom autoritetu, s radom
kao jedinim načinom zadobivanja ljubavi i priznanja.
Iza kršćanske fasade pojavila se nova tajna religija, »industrijska
religija«, koja je ukorijenjena u karakternoj strukturi
modernog društva, ali koja nije priznata kao »religija«. Industrijska
religija je nespojiva s istinskim kršćanstvom. Ona
ljude svodi na sluge ekonomije i mašinerije koje su izgradile
njihove ruke.
Industrijska religija ima svoju osnovu u novom društvenom
karakteru. Njeno središte je podređivanje moćnom muškom
autoritetu i strah od njega, njegovanje osjećaja krivnje
zbog neposlušnosti, raspuštanje veza ljudske solidarnosti od
strane nadmoći vlastitog interesa i uzajamnog antagonizma.
»Sveto« u industrijskoj religiji bijaše rad, vlasništvo, profit,
moć, pa makar — u granicama njenih općih principa — unapređivali
individualizam i slobodu. Transformiranjem kršćanstva
u strogo patrijarhalnu religiju bilo je moguće industrijsku
religiju izražavati kršćanskom terminologijom.
Taj sam fenomen nazvao tržišnim karakterom, jer se on
zasniva na doživljavanju samoga sebe kao robe i vlastite vrijednosti
ne kao »upotrebne« već kao »razmjenske vrijednosti«.
Živo biće postaje roba na »tržištu ljudi«. Princip vrednovanja
je isti na tržištu ljudi kao i na tržištu roba: na prvom mjestu
se prodaju ljudi, na drugome robe. U oba slučaja vrijednost
je razmjenska vrijednost za koju je »upotrebna vrijednost«
nužan, ali ne i dovoljan uvjet.
Premda proporcija profesionalnih i ljudskih osobina s
jedne strane i ličnosti s druge kao preduvjeta za uspjeh varira,
»faktoru ličnosti« uvijek pripada odlučujuća uloga. Uspjeh
uvelike ovisi o tome koliko se uspješno osobe prodaju
na tržištu, kakav dojam ostavlja njihova »ličnost«, koliko su
lijep »paket«; o tome da li su »radosni«, »bučni«, »agresivni«,
»ambiciozni«; nadalje o tome kakva su zaleđa njihove obitelji,
kojih su klubova članovi i da li poznaju »prave« ljude. Tip
tražene ličnosti ovisi u izvjesnom stupnju o posebnom području
u kojem bi neka osoba htjela raditi. Burzovni čovjek,
prodavač, sekretarica, željeznički činovnik, sveučilišni profesor,
direktor hotela - svatko od njih mora ponuditi drukčiju
vrstu ličnosti koja, bez obzira na razlike među njima, mora
ispunjavati jedan uvjet: mora biti tražena.
Zato što tržišni karakteri nemaju dubokih veza sa sobom
ni s drugima, oni ni za što ne mare, u bilo kojem značenju te
riječi, ali ne zbog toga što su sebični već stoga što su njihovi
odnosi prema drugima i prema sebi toliko plitki. To može
objasniti i činjenicu zašto ih ne brinu opasnosti od nuklearnih
i ekoloških katastrofa, iako su im poznati svi elementi
koji ukazuju na te opasnosti. To što ih ne brine opasnost za
njihove živote još se može objasniti pretpostavkom da su vrlo
hrabri i nesebični, ali pomanjkanje brige za njihovu djecu i
unuke isključuje takvo objašnjenje. Pomanjkanje brige na
svim tim razinama rezultat je gubitka svih emotivnih veza,
čak i onih prema »najbližima«. Činjenica je da nitko nije
blizak ljudima tržišnog karaktera; oni ni sami sebi nisu bliski.
Zagonetno pitanje, zašto suvremena ljudska bića vole kupovati
i trošiti iako su tako malo vezani za ono što kupuju,
najznačajniji odgovor nalazi u pojavi tržišnog karaktera. Pomanjkanje
vezanosti tržišnog karaktera čini ga ravnodušnim
i prema stvarima. Možda je važan prestiž ili udobnost koju
stvari pružaju, ali stvari per se nemaju supstancije. One su potpuno
razmjenljive, zajedno s prijateljima ili ljubavnicima
koji su također razmjenljivi, budući da ni s kim - i ni s čim
— ne postoji dublja veza.
»Cisto funkcioniranje« kao cilj tržišnog karaktera u danim
okolnostima navodi takve ljude na pretežno cerebralne reakcije
prema svijetu. Um, u smislu razumijevanja, isključiva je
osobina homo sapiensa; manipulativna inteligencija, kao oruđe
za postizanje praktičnih ciljeva, zajednička je i životinjama
i ljudima. Manipulativna inteligencija bez uma je opasna, jer
navodi ljude da se kreću u pravcima koji, sa stajališta uma,
mogu biti razorni za njih same. U stvari, što je nekontrolirana
manipulativna inteligencija domišljatija, to je opasnija.
Posljedice i ljudsku tragediju posve znanstvenog, otuđenog
intelekta iznio je nitko manje no Charles Darwin. U
svojoj autobiografiji on piše kako je do svoje tridesete godine
intenzivno uživao u glazbi, pjesništvu i slikarstvu ali je, mnoge
godine nakon toga, izgubio svoj ukus za sve te interese:
»Čini se da se moj um pretvorio u svojevrsnu mašinu za
cijeđenje općih zakona iz ogromne gomile činjenica... Gubitak
tog ukusa je gubitak sreće. Takav gubitak može biti štetan
za razum i - vjerojatnije - za moralni karakter, oslabljujući
emotivni dio naše prirode.« (Navedeno prema E.E Schumacheru.)
Proces koji Darwin ovdje opisuje od onog se vremena
ubrzano nastavio: odvojenost uma i srca gotovo je potpuna.
Vrlo je zanimljivo da se ovo izopačenje uma nije dogodilo
većini vodećih istraživača u najegzaktnijim i najrevolucionarnijim
znanostima (u teorijskoj fizici, na primjer) te da su to
bili ljudi koji su se vrlo temeljito bavili filozofskim i duhovnim
pitanjima. Mislim na pojedince kao što su A. Einstein,
L. Szillard, W. Heisenberg, E. Schrodinger.
Nadmoć cerebralnog, manipulativnog mišljenja raste sa
slabljenjem emotivnog života. Budući da emotivni život ni ne
njegujemo ni ne trebamo već je on zapreka optimalnom funkcioniranju,
on ostaje nerazvijen i nikada ne prelazi razinu djetinjeg.
Posljedica toga je emotivna naivnost ljudi tržišnog
karaktera. Njih mogu privući »emotivni ljudi«, ali s obzirom
na svoju naivnost oni često ne mogu procijeniti da li su takvi
iskreni ili varalice. To možda objašnjava tako brojne uspjehe
varalica na duhovnom i religijskom području, a to možda objašnjava
i zašto političari, koji izražavaju snažne emocije, imaju
toliko velik utjecaj na tržišni karakter te zašto tržišni karakter
ne može razlikovati istinski religioznu osobu od proizvoda
propagande koja krivotvori snažne religijske emocije.
Izraz »tržišni karakter« ni u kom slučaju nije jedini koji
označava taj tip ljudi. Možemo ga označiti i Marxovim pojmom
otuđeni karakter. Ljudi takvog karaktera otuđeni su od
svog rada, od sebe, od drugih ljudskih bića i od prirode. Psihijatrijskim
terminima, osobu tržišnog karaktera nazvali bi-
smo shizoidnom. Taj pojam može biti pogrešno shvaćen, jer
shizoidna osoba koja živi s drugim shizoidnim osobama, dobro
obavljajući svoj posao i imajući u tome uspjeha, ne osjeća
nelagodu koju shizoidni karakter osjeća u »normalnijoj« okolini.
Marx je pisao: »Privatno
vlasništvo nas je učinilo tako glupim i jednostranim da
je neki predmet naš tek onda kad ga imamo, dakle, kad postoji
za nas kao kapital ili kad ga neposredno posjedujemo,
jedemo, pijemo, nosimo na svome tijelu, nastanjujemo itd.,
ukratko, kad ga upotrebljavamo... Stoga je na mjesto svih fizičkih
i duhovnih osjetila stupilo jednostavno otuđenje svih
tih osjetila, osjetilo posjedovanja. Na to apsolutno siromaštvo
moralo se svesti čovjekovo biće da bi iz sebe moglo roditi svoje
unutrašnje bogatstvo.«6 (O kategoriji imanja vidi M. Hess u
Einundzwanzig Bogen...)
Marxovo poimanje bivanja i imanja sažeto je u rečenici:
»Što manje jesi i što manje izražavaš svoj život — to više imaš
i to je veći tvoj otuđeni život... Sve što ekonomist od tebe
uzima na način života i ljudskosti, on ti vraća u obliku novca
i bogatstva.«
Erich Fromm
Naslov izvornika Erich
Fromm: TO HAVE OR TO BE?
© 1976 by Erich Fromm Imati ili biti?
(izvodi iz knjige)
crkvu, je povijest osvajanja, ponosa, pohlepe. Naše najviše
vrijednosti su: biti jači od drugog, biti pobjednik, osvojiti
druge i izrabljivati ih. Te se vrijednosti poklapaju s našim
idealom »muškosti«: muškarac je samo onaj tko se može boriti
i osvajati, a onaj tko nije dovoljno jak da se služi svojom
snagom je slab, tj. nije muškarac.
Nije nužno dokazivati da je povijest Europe povijest osvajanja,
izrabljivanja, nasilja, podređivanja. Teško da ima razdoblja
koje nije obilježeno tim osobinama, od čega nisu izuzeti
ni jedna rasa, ni jedna klasa, a što često uključuje genocid
(kao na primjer nad američkim Indijancima). U tome
nisu izuzeci ni takvi religijski pothvati kao što su križarski
pohodi. Da li je to ponašanje bilo samo izvanjski ekonomski
ili politički motivirano i da li su trgovci robljem, vladari Indije,
ubojice Indijanaca, Englezi koji su primorali Kineze da
dopuste uvoz opijuma u svoju zemlju, začetnici drugog svjetskog
rata kao i oni koji se pripremaju za sljedeći - da li su svi
oni u svojim srcima bili kršćani? Ili su, možda, samo vođe
bili grabežljivi pogani dok je velika masa stanovništva ostala
kršćanska? Kada bi tome bilo tako, mogli bismo se osjećati
mnogo lakše. Ali na žalost tome nije tako. Vođe su zaista često
bili lakomiji od svojih sljedbenika, jer su trebali dobiti
više, ali svoje planove ne bi mogli ostvariti da ta želja za osvajanjem
i pobjedništvom nije bila dio društvenog karaktera
masa.
Treba se samo prisjetiti divljeg, ludog entuzijazma s kojim
su ljudi sudjelovali u raznim ratovima prošlosti unatarag dva
stoljeća, spremnosti milijuna da se izlože nacionalnom samoubojstvu
da bi sačuvali sliku »najveće moći« ili »časti« ili profita.
Evo još jednog primjera: sjetimo se bjesomučnog nacionalizma
koji se izražava pri gledanju suvremenih olimpijskih
igara koje, navodno, služe stvari mira. Popularnost olimpijskih
igara zaista je simbolični izraz zapadnog poganstva. One
slave poganskog heroja: pobjednika, najjačeg, najnametljivijeg,
uz potpuno previđanje da se radi o prljavoj mješavini
biznisa i publiciteta koji karakteriziraju suvremeno oponašanje
grčkih olimpijskih igara. U kršćanskoj kulturi na mjesto
olimpijskih igara dolazi prikazivanje muke Isusove.
Nije potrebno reći kako je kršćansko vjerovanje
jeftino prikrivanje gramzljivih postupaka. Na kraju, vjerujem
da su ljudska bića toliko razvila potrebu za ljubavlju da, ponašajući
se kao vukovi, moraju imati nečistu savjest. Naše
propovijedano vjerovanje u ljubav u određenom nas stupnju
anestezira od boli nesvjesnog osjećaja krivnje što smo posve
bez ljubavi.
Društva se organiziraju prema dva principa: patricentričnom
(ili patrijarhalnom) i matricentričnom (ili matrijarhalnom).
Matrijarhalni princip, kao što su to prvi pokazali J.J.
Bachofen i L.H. Morgan, upravljen je na lik majke pune ljubavi.
Majčinski princip je princip neuvjetovane ljubavi.
Majka voli svoju djecu ne zato što joj se ona sviđaju već zato
što su to njena djeca (ili djeca neke druge žene). Zbog toga
se majčina ljubav ne može steći dobrim vladanjem ni izgubiti
počinjanjem grijeha. Majčinska ljubav je milosrđe i suosjećanje
(na hebrejskom rachamim, od korijena rechem, »krilo«).
Nasuprot tome, očinska je ljubav uvjetovana, ona ovisi o
tekovinama i dobrom ponašanju djeteta. Otac najviše voli
ono dijete koje mu najviše sliči tj. koje želi za nasljednika svog
vlasništva. Očeva se ljubav može izgubiti ali moguće ju je
ponovo steći pokajanjem i novim pokoravanjem. Očeva ljubav
je pravda.
Dva principa, žensko-majčinski i muško-očinski, odgovaraju
ne samo prisutnosti muške i ženske strane u svakom
ljudskom biću već naročito u potrebi za milosrđem i pravdom
u svakom muškarcu i ženi. Najdublja čežnja ljudskih bića izgleda
da je konstelacija u kojoj se dva pola (majčinstvo i
očinstvo, žensko i muško, milosrđe i pravda, osjećaj i misao,
priroda i razum) ujedinjuju u sintezi u kojoj obje strane polarnosti
gube svoj uzajamni antagonizam i umjesto toga uzajamno
se stapaju. Budući da do takve sinteze ne može u potpunosti
doći u patrijarhalnom društvu ona u određenoj mjeri
postoji u rimokatoličkoj crkvi. Djevica, crkva kao majka
koja voli sve, papa i svećenik kao majčinski likovi koji predstavljaju
ono majčinsko, neuvjetovana, sve-oprostiva ljubav
paralelni su očinskim elementima stroge patrijarhalne birokracije
s papom na vrhu, koji vlada silom.
Paralelno s tim majčinskim elementima u religijskom sistemu
postojao je odnos prema prirodi u procesu proizvodnje:
rad seljaka kao i zanatlija nije bio neprijateljski izrabljivački
napad na prirodu. On je bio suradnja s prirodom: ne silovanje
već transformiranje prirode prema njenim zakonima.
Luther je u sjevernoj Europi osnovao potpuno patrijarhalni
oblik kršćanstva koji se bazirao na gradskoj srednjoj
klasi i svjetovnim prinčevima. Bit tog novog društvenog
karaktera je podređivanje patrijarhalnom autoritetu, s radom
kao jedinim načinom zadobivanja ljubavi i priznanja.
Iza kršćanske fasade pojavila se nova tajna religija, »industrijska
religija«, koja je ukorijenjena u karakternoj strukturi
modernog društva, ali koja nije priznata kao »religija«. Industrijska
religija je nespojiva s istinskim kršćanstvom. Ona
ljude svodi na sluge ekonomije i mašinerije koje su izgradile
njihove ruke.
Industrijska religija ima svoju osnovu u novom društvenom
karakteru. Njeno središte je podređivanje moćnom muškom
autoritetu i strah od njega, njegovanje osjećaja krivnje
zbog neposlušnosti, raspuštanje veza ljudske solidarnosti od
strane nadmoći vlastitog interesa i uzajamnog antagonizma.
»Sveto« u industrijskoj religiji bijaše rad, vlasništvo, profit,
moć, pa makar — u granicama njenih općih principa — unapređivali
individualizam i slobodu. Transformiranjem kršćanstva
u strogo patrijarhalnu religiju bilo je moguće industrijsku
religiju izražavati kršćanskom terminologijom.
Taj sam fenomen nazvao tržišnim karakterom, jer se on
zasniva na doživljavanju samoga sebe kao robe i vlastite vrijednosti
ne kao »upotrebne« već kao »razmjenske vrijednosti«.
Živo biće postaje roba na »tržištu ljudi«. Princip vrednovanja
je isti na tržištu ljudi kao i na tržištu roba: na prvom mjestu
se prodaju ljudi, na drugome robe. U oba slučaja vrijednost
je razmjenska vrijednost za koju je »upotrebna vrijednost«
nužan, ali ne i dovoljan uvjet.
Premda proporcija profesionalnih i ljudskih osobina s
jedne strane i ličnosti s druge kao preduvjeta za uspjeh varira,
»faktoru ličnosti« uvijek pripada odlučujuća uloga. Uspjeh
uvelike ovisi o tome koliko se uspješno osobe prodaju
na tržištu, kakav dojam ostavlja njihova »ličnost«, koliko su
lijep »paket«; o tome da li su »radosni«, »bučni«, »agresivni«,
»ambiciozni«; nadalje o tome kakva su zaleđa njihove obitelji,
kojih su klubova članovi i da li poznaju »prave« ljude. Tip
tražene ličnosti ovisi u izvjesnom stupnju o posebnom području
u kojem bi neka osoba htjela raditi. Burzovni čovjek,
prodavač, sekretarica, željeznički činovnik, sveučilišni profesor,
direktor hotela - svatko od njih mora ponuditi drukčiju
vrstu ličnosti koja, bez obzira na razlike među njima, mora
ispunjavati jedan uvjet: mora biti tražena.
Zato što tržišni karakteri nemaju dubokih veza sa sobom
ni s drugima, oni ni za što ne mare, u bilo kojem značenju te
riječi, ali ne zbog toga što su sebični već stoga što su njihovi
odnosi prema drugima i prema sebi toliko plitki. To može
objasniti i činjenicu zašto ih ne brinu opasnosti od nuklearnih
i ekoloških katastrofa, iako su im poznati svi elementi
koji ukazuju na te opasnosti. To što ih ne brine opasnost za
njihove živote još se može objasniti pretpostavkom da su vrlo
hrabri i nesebični, ali pomanjkanje brige za njihovu djecu i
unuke isključuje takvo objašnjenje. Pomanjkanje brige na
svim tim razinama rezultat je gubitka svih emotivnih veza,
čak i onih prema »najbližima«. Činjenica je da nitko nije
blizak ljudima tržišnog karaktera; oni ni sami sebi nisu bliski.
Zagonetno pitanje, zašto suvremena ljudska bića vole kupovati
i trošiti iako su tako malo vezani za ono što kupuju,
najznačajniji odgovor nalazi u pojavi tržišnog karaktera. Pomanjkanje
vezanosti tržišnog karaktera čini ga ravnodušnim
i prema stvarima. Možda je važan prestiž ili udobnost koju
stvari pružaju, ali stvari per se nemaju supstancije. One su potpuno
razmjenljive, zajedno s prijateljima ili ljubavnicima
koji su također razmjenljivi, budući da ni s kim - i ni s čim
— ne postoji dublja veza.
»Cisto funkcioniranje« kao cilj tržišnog karaktera u danim
okolnostima navodi takve ljude na pretežno cerebralne reakcije
prema svijetu. Um, u smislu razumijevanja, isključiva je
osobina homo sapiensa; manipulativna inteligencija, kao oruđe
za postizanje praktičnih ciljeva, zajednička je i životinjama
i ljudima. Manipulativna inteligencija bez uma je opasna, jer
navodi ljude da se kreću u pravcima koji, sa stajališta uma,
mogu biti razorni za njih same. U stvari, što je nekontrolirana
manipulativna inteligencija domišljatija, to je opasnija.
Posljedice i ljudsku tragediju posve znanstvenog, otuđenog
intelekta iznio je nitko manje no Charles Darwin. U
svojoj autobiografiji on piše kako je do svoje tridesete godine
intenzivno uživao u glazbi, pjesništvu i slikarstvu ali je, mnoge
godine nakon toga, izgubio svoj ukus za sve te interese:
»Čini se da se moj um pretvorio u svojevrsnu mašinu za
cijeđenje općih zakona iz ogromne gomile činjenica... Gubitak
tog ukusa je gubitak sreće. Takav gubitak može biti štetan
za razum i - vjerojatnije - za moralni karakter, oslabljujući
emotivni dio naše prirode.« (Navedeno prema E.E Schumacheru.)
Proces koji Darwin ovdje opisuje od onog se vremena
ubrzano nastavio: odvojenost uma i srca gotovo je potpuna.
Vrlo je zanimljivo da se ovo izopačenje uma nije dogodilo
većini vodećih istraživača u najegzaktnijim i najrevolucionarnijim
znanostima (u teorijskoj fizici, na primjer) te da su to
bili ljudi koji su se vrlo temeljito bavili filozofskim i duhovnim
pitanjima. Mislim na pojedince kao što su A. Einstein,
L. Szillard, W. Heisenberg, E. Schrodinger.
Nadmoć cerebralnog, manipulativnog mišljenja raste sa
slabljenjem emotivnog života. Budući da emotivni život ni ne
njegujemo ni ne trebamo već je on zapreka optimalnom funkcioniranju,
on ostaje nerazvijen i nikada ne prelazi razinu djetinjeg.
Posljedica toga je emotivna naivnost ljudi tržišnog
karaktera. Njih mogu privući »emotivni ljudi«, ali s obzirom
na svoju naivnost oni često ne mogu procijeniti da li su takvi
iskreni ili varalice. To možda objašnjava tako brojne uspjehe
varalica na duhovnom i religijskom području, a to možda objašnjava
i zašto političari, koji izražavaju snažne emocije, imaju
toliko velik utjecaj na tržišni karakter te zašto tržišni karakter
ne može razlikovati istinski religioznu osobu od proizvoda
propagande koja krivotvori snažne religijske emocije.
Izraz »tržišni karakter« ni u kom slučaju nije jedini koji
označava taj tip ljudi. Možemo ga označiti i Marxovim pojmom
otuđeni karakter. Ljudi takvog karaktera otuđeni su od
svog rada, od sebe, od drugih ljudskih bića i od prirode. Psihijatrijskim
terminima, osobu tržišnog karaktera nazvali bi-
smo shizoidnom. Taj pojam može biti pogrešno shvaćen, jer
shizoidna osoba koja živi s drugim shizoidnim osobama, dobro
obavljajući svoj posao i imajući u tome uspjeha, ne osjeća
nelagodu koju shizoidni karakter osjeća u »normalnijoj« okolini.
Marx je pisao: »Privatno
vlasništvo nas je učinilo tako glupim i jednostranim da
je neki predmet naš tek onda kad ga imamo, dakle, kad postoji
za nas kao kapital ili kad ga neposredno posjedujemo,
jedemo, pijemo, nosimo na svome tijelu, nastanjujemo itd.,
ukratko, kad ga upotrebljavamo... Stoga je na mjesto svih fizičkih
i duhovnih osjetila stupilo jednostavno otuđenje svih
tih osjetila, osjetilo posjedovanja. Na to apsolutno siromaštvo
moralo se svesti čovjekovo biće da bi iz sebe moglo roditi svoje
unutrašnje bogatstvo.«6 (O kategoriji imanja vidi M. Hess u
Einundzwanzig Bogen...)
Marxovo poimanje bivanja i imanja sažeto je u rečenici:
»Što manje jesi i što manje izražavaš svoj život — to više imaš
i to je veći tvoj otuđeni život... Sve što ekonomist od tebe
uzima na način života i ljudskosti, on ti vraća u obliku novca
i bogatstva.«
Erich Fromm
Naslov izvornika Erich
Fromm: TO HAVE OR TO BE?
© 1976 by Erich Fromm Imati ili biti?
(izvodi iz knjige)